Recenzia: Holistická detektívna agentúra Dirka Gentlyho - Douglas Adams

Originálny názov:  Dirk Gently´s Holistic Detective Agency
Počet strán: 294
Väzba: pevná s prebalom
Žáner: mysteriózny sci-fi detektívny román s nádychom hororu,  a komédie
Pokračovanie:  Dlhý temný súmrak bohov
Jazyk: slovenský

Hlavný hrdina:  Detektív Dirk Gently sa nezaťažuje odtlačkami prstov alebo alibi , uplatňuje svoje metódy založené na kvantovej mechanike, hypnóze a teórií že všetko so všetkým súvisí...Áno, podľa názvu si myslíte, že hlavná postava bude Dirk Gently a spolu s ním sa budete hlbšie noriť do príbehu. Ste však na omyle! So samozvaným Dirkom sa stretneme až na 114-tej strane. Takže kto je hlavná postava? Neviem. V príbehu sa vyskytovalo viacej postáv a každá z nich bola svojim spôsobom hlavná. Ak vezmem do úvahy, že hlavná postava je postava ktorá sa v knihe vyskytuje najviac, potom je to teda Richard MacDuff, okolo ktorého sa, či chce, či nechce odohráva veľa zaujímavých (skôr nezvyčajných...) vecí.

„Áno, pani Sunderlandová, nechutné rozvodové konania sú naozaj naša špecialita.
Ďalšia pauza.
„Áno, ďakujeme pani Sunderlandová, ale také nechutné zasa nie!“ Slúchadlo hlučne treslo o vidlicu a okamžite nato  telefón opäť  zazvonil.  Richard sa poobzeral po pochmúrnej vstupnej kancelárií. Bolo v nej toho iba veľmi málo – obitý drevotrieskový písací stôl s lesklou dyhou, prastará sivá registračka a tmavozelený plechový kôš na papier. Na stene visel plagát skupiny Duran Duran, na ktorý ktosi červenou fixkou načmáral: „Strhnite ho prosím.“
Pod tým bolo iným rukopisom napísané: „Nie.“
Pod druhým nápisom prvá ruka napísala: „Trvám  na tom, aby ste ho strhli.“
Pod tým bolo druhou rukou napísané: „Nikdy!“
Pod tým: „Máte padáka!“
Pod tým: „Dobre!“
Tým sa celá vec zjavne vyriešila.
Zaklopal na dvere vnútornej kancelárie, nik mu však neodpovedal. Namiesto toho počul ako mužský hlas vysvetľuje:“Som veľmi rád, že ste sa  ma na to spýtali, pani Rawlinsonová. Termín holistický označuje moje presvedčenie, že vo svete  panuje základné totálne prepojenie všetkého so všetkým. Pri práci sa nezaťažujem detailmi, ako je prášok na zisťovanie odtlačkov prstov, veľavravné chumáčiky z vreciek či samotné odtlačky. Riešenie každého problému vidím v odhalení celého obrazu a pohľadu. Súvislosti medzi príčinami a následkami vedia byť priveľmi jemné na to, aby sme predpokladali na základe súčastného hrubého a nedostatočného pochopenia fyzického sveta. Uvediem vám príklad. Ak idete s boľavým zubom na akupunktúru, nezapichnú vám ihlu do zuba, ale do stehna. Viete prečo, pani Rawlinsonová?
„Nie, ani ja to neviem,ale mám v úmysle odhaliť to. Bolo mi cťou hovoriť s vami,pani Rawlinsonová. Dovidenia.“
Kým skladal slúchadlo, ozval sa iný telefón.
Richard zatlačil na dvere a nazrel dnu.

Schrödingerova mačka

Po prečítaní anotácie aj Vás určite nadchla táto časť rovnako ako mňa: „...Čo majú spoločné mŕtva mačka, počítačový fanatik, elektrický mních presvedčený, že svet je ružový, kvantová mechanika, vyše 200 rokov starý profesor chronológie, Samuel Taylor Coledridge a pizza?“

Celý dej knihy (až na začiatok dobrodružstva elektrického mnícha) sa odohráva v Anglicku, čo  navodzuje realistickejšiu atmosféru narozdiel od  Stopárovho sprievodcu galaxiou.

Niečo k najzaujímavejšej postave - elektrickému mníchovi a jeho viere...  Ako dlho mních veril jednotlivým veciam? Nuž, z jeho čisto subjektívneho pohľadu naveky a neochvejne. Jeho viera bola dosť silná na to, aby prenášala hory, alebo aspoň aby napriek všetkým dôkazom o opaku verila, že sú ružové. Bola to solídna viera poslušných  a mala skalopevné základy, takže nech na ňu svet vrhol čokoľvek, nemal šancu ňou otriasť. V praxi, ako vedel jeho kôň, mu vždy vydržala asi tak dvadsaťštyri hodín.

Príbeh sa točí okolo Richarda MacDuffa, zamestnanca WayForward Industries, ktorého šéf  Gordon Way bol záhadne zavraždený. Z Dirkovho rozprávania sa Richard dozvie, že je hlavný podozrivý. Preto sa spoločne so svojím bývalým neslávne známym spolužiakom zo St. Cedd’s College, Dirkom  pustia do pátrania po Gordonovom vrahovi, aby dokázali Richardovu nevinu.

Keď sa fantázii medze nekladú.

Stále sa samej seba pýtam: Dočerta ako? Ako toto všetko mohlo Adamsovy napadnúť? V jeho knižkách nájdeme skutočnosť zmiešanú s nehorázne dobrým množstvom fantázie. Síce Schrödingerova mačka nie je výplodom jeho fantázie, ale napadlo by Vám niečo takéto dať do knihy? Určite nie...

Z mojich predchádzajúcich skúseností so Stopárom viem, že v Adamsových knihách nič nie je nemožné. Tak je to aj v Holistickej detektívnej agentúre Dirka Gentlyho. Plné vrece záhad a nevysvetliteľných javov. Svojrázne výmysly, ktoré sa však na rozdiel od väčšiny sci-fi autorov vôbec netvária smrteľne vážne. Je to vtipná, doslova fantazijná knižka v ktorej nájdete z každého rožku trošku. Prvenstvo tam má, ale detektívka. Ja detektívky priam "zbožňujem".  Čo ak aj vy patríte medzi tých ktorých  tento žáner až tak nebaví? Nemusíte sa v žiadnom prípade obávať, že sa utopíte v stránkach ďalšej nezáživnej detektívky. Ak ste milovníkmi inteligentného humoru, zaujímavých poznámok a nezvyčajného čítania, potom  pre vás Holistická detektívna agentúra Dirka Gentlyho bude skutočným pokladom.

Bonus:

Pokochajte sa (alebo, aj nie...) spolu so mnou zahraničnými obálkami. Originály sú vo väčšine prípadov najkrajšie a obálky Holistickej detektívnej agentúry nie sú výnimkou , najviac sa hodia k príbehu a vôbec by mi nevadilo keby sme si jednu z nich "požičali". Veľmi sa mi páči aj obálka Nemecka, len tam majú dosť veľkú chybu ohľadom toho elektrického mnícha. Áno, je to elektrický mních, ale to neznamená, že vyzerá ako robot.  Tá naša (obrázok úplne hore) pestrofarebná je pekná, ale vôbec, ale, že vôbec sa mi nehodí k príbehu.   Bulharsko a Taliansko tiež nie je od veci. Maďarsko a Turecko zakomponovali do obálky mosadznú menovku, ako veľa iných krajín pred nimi (originalita level 0). Najväčším sklamaním bola pre mňa,  bohužiaľ česká. Pri pohľade na ňu si spomeniem na moje výtvory v skicári. Najprv som si myslela, že je to zlý vtip. Nebol. A moje pocity? Preboha toto je strašne! Ako toto mohol niekto schváliť? Určite aj Vám udreli do oči hneď dve veci. Prvá - sú pery detektíva Dirka, ktoré vyzerajú ako keby na ne niekto minul celý rúž (ale, ja to chápem...skicár má omedzené množstvo farieb). Druhá -  všimli ste si tú "sympatickú" osôbku vzadu? Dámy a páni predstavujem Vám "pôvabnú" sekretárku pána Gentlyho.  (Fakt to nie je mimozemšťan, ani mutant. Je to naozaj sekretárka, ktorá len nedostala zaplatené. Grafik chcel asi poukázať na to, že ženy sa občas vedia zmeniť na riadne beštie... )   Je pravdou, že Česi majú veľa pekných obálok, ale toto určite nie je jedna z nich.

-Evalien