Recenzia: Demonata - Darren O´Shaughnessy (pseudonym Darren Shan)

Väzba: pevná
Žáner: hororové fantasy
Pokračovanie: Démon a zlodej
Jazyk: český
Séria: Demonata
Upozornenie pre čitateľov: príbeh nie je pre veľmi slabé povahy.

Hlavný hrdina:   Grubbs je úplne obyčajný teeneger, ktorý skúša to, čo je zakázané. Fajčenie za školou je predsa strašne cool a in, tak prečo neísť s davom? Občas mu však napadnú pomerne morbídne nápady, ako podstrčenie potkaních vnútorností do uteráka jeho sestry ako pomstu za to,že ho nabonzovala rodičom. Ale  nebolo to predsa len trochu veľmi kruté?

Nižšie si môžete prečítať úryvok z prvej kapitoly  ktorá nesie veľmi romantický názov Potkanie črevá a je v nej vyššie spomínaná situácia.

Presne podľa plánu – krik ako o život. Na začiatok jeden zhrozený výkrik. Potom celá salva, výkriky sa derú jeden cez druhý. Odtisnem misku s rozmočenými kukuričnými lupienkami a pripravím sa na rehot roka. Mama a otec sú pri dreze, rozprávajú sa o dnešnom dni. Zmeravejú, keď začujú výkriky, potom sa vrhnú ku schodom, ktoré dobre vidím z miesta, kde teraz sedím. Skôr ako sa dostanú ku schodom, zjaví sa Gret. Vyrúti sa z izby, kričí, strháva si z rúk krvavé kusy tkaniva, vytrháva si ich z vlasov. Je celá od krvi. Jednou rukou si vpredu pridržiava uterák – aj keď je od strachu bez seba, neexistuje, aby zišla dole nahá! „Čo je?“ skríkne mama. „Čo sa stalo?“„Krv!“ jačí Gret. „Som celá od krvi! Vzala som si uterák! A...“ Zarazí sa. Všimla si, že sa smejem. Prehýbam sa v páse. V živote som nevidel nič smiešnejšie.

Pád do srdca temnoty

Všetko bolo celkom normálne, až kým si Grubbs nevšimol , že rodičia sa k nemu správajú trochu divne. Sú ľútostivejší než prv, občas mu položia divnú otázku a hlavne: skrátia mu trest  za tie  potkanie črevá  a Gret, ktorá z čriev vo vlasoch dostala hysterický záchvat - mu dá darček . Uznajte, že aj vy by ste začali mať podozrenie, či náhodou nemáte  nejakú smrteľnú chorobu.

A však Grubbsov príbeh je jednoducho drsnejší a zložitejší.  V  jedinom okamihu sa jeho doterajší normálny život rozprskne ako mydlová bublina a on je postavený pred krutú realitu.  Keď sa prvýkrát stretne s Pánom Démonov a jeho diabolskými poskokmi Cévou a Artériou, zistí  tri zásadné veci : Démoni sú skutoční , jeho rodina je mŕtva a mágia existuje.

Grubbsovi sa (naštastie?) podarí utiecť, lenže keď komukoľvek povie pravdu o smrti jeho rodiny- že, ich zabili démoni, ho každý považuje za blázna. Až na strýka Dervisha, ktorý ho začne oboznamovať s históriou ich rodiny.

Psychošach

Dervish hrá šachy (Ako každý v ich rodine), miluje knihy, víno,mágiu. Vie veľa o bytostiach mimo našu dimenziu a o Pánovi démonov.

Spomínané šachy majú v príbehu nielenže svoje logické
miesto, ale partie sú opísané tak, že dostanete chuť sa šach naučiť.

Čo tajili Grubbsovi jeho nebohý rodičia? A prečo je každý v
ich rodine tak posadnutý šachom? Bude Grubbs znovu čeliť zoči voči Pánovi Démonov?
Áno. A prečo? Lebo Lord Ľútosť sa nevzdáva a hlavne dokáže vyčkať na tú správnu chvíľu .

Vaúúúúúú...moje dojmy

Obálka ma upútala hneď na prvý pohľad a veľmi sa mi zapáčila. Spočiatku som brala do úvahy len toho vlka a šachové figúrky brala len ako nejakú dekoráciu , lebo uznajte niektoré slovenské/české obálky sú riadne od veci ( a ja blbá som si to myslela aj o tejto) , ale táto je jedna z mála,ktorá úplne vystihuje dej (všimnite si aj to šachové pole za vlkom).

Kniha sa mi veľmi páčila a som z nej veľmi nadšená. Príbeh je prepracovaný, desivosť a brutalita vrážd je skvele opísaná. Jednotlivé postavy boli dobre (realisticky) vykreslené, s tým, že nepôsobili dokonale. Najlepšie boli však opisy démonov od výmyslu sveta. Málokedy sa stretnete s tak dobrými a kreatívnymi opismi príšer ako v Demonate. Máte radi akciu a mierne morbídny humor? Ak áno, Demonata je to pravé pre Vás.

-Evalien