utorok 28. júla 2015

Blížiaca sa filmová adaptácia skvelého anime - Attack on Titan

Čo by ste mali vedieť: 
Originálny názov:  Shingeki no Kyojin
Počet epizód: 25
Žáner: akčné, dobrodružné, fantasy, horor

Shingeki no Kyojin (ang. Attack on titan) je populárne japonské anime. Originálny príbeh je zobrazený v mange s rovnakým názvom. Erenovi, hlavnému hrdinovi, ktorý žije v krutom svete plnom titánov, obrovských stvorení požierajúcich ľudí, raz titán rozhryzne mamu na dve polovice. Vtedy sa rozhodne, že pomôže posledným žijúcim ľudom, natlačeným v jednom veľkom meste obstavanom hradbami, medzi ktorými vyrastal. Odprisahá, že vyhubí všetkých titánov. Pridá sa k obrane mesta, armáde, ktorá chráni ľudí a bojuje proti titánom. A tak sa začína príbeh plný roztrhaných tiel, mŕtvych príbuzných a štipky nádeje.

Rovnako ako iných , aj mňa si toto anime dokázalo získať, a preto vám ho v následujúcom článku podrobnejšie predstavím a tích, ktorí Shingeki no Kyojin nepoznajú, možno aj nalákam.





 

 Hlavní hrdinovia

Eren sníva o tom, že se pridá k prieskumnej légií, pretože tí ako jediní opúšťajú brány mesta. Vidí v nich hrdinov. Naviac se mu nepáči, že ľudia žijú zatvorení ako dobytok za ohradou, túži sa rozletieť do všetkých svetových strán a spoznať miesta, o ktorých mu hovoril kamarát Armin.
Mikasa je realistka. Ak možno povedať, že po niečom túži, tak je to čo najpokojnejšií život pre ňu a pre všetkých jej milovaných , preto sa jej veľmi nepáči, že sa Eren chce pridať k prieskumnej légií, ktorej členovia sa nedožívajú moc vysokého veku. Je to silné a tiché dievča, ktoré snáď dokáže všetko, čo si zaumieni . Armin je naopak zo všetkých troch najslabší. Ale čo nezvládne jeho slabé telo, nahradí bystrý úsudok a vysoký intelekt. Je to premýšľavý chlapec, ktorý rovnako ako Eren si želá spoznať svet za hradbami.

Titáni

V tomto príbehu existuje niekoľko tried Titanov, rozdelených podľa výšky a schopností .Titani sú v príbehu prirodzenými nepriateľmi ľudí. Jedná sa o rasu obrov, ktorá sa objavila pred sto rokmi a počas tak krátkej doby dokázala eliminovať takmer celé ľudstvo. Ich pôvod ani celkový počet nie je známy, rovnako tak ani ich fyziológia. A čo sa týka výšky, ľudia sú oproti nim naozaj ako mravce.


Vzhľadovo sa podobajú ľuďom, napriek tomu majú od nich ďaleko. Niektorí majú veľké hlavy, nohy, alebo sú pomalí, iní sú obratní a rýchli. Drvivá väčšina sú muži, ale nemajú žiadne pohlavné orgány, takže sa ani nevie, ako sa vlastne množia. S ich výškou by človek prirodzene čakal, že ich telá budú vážiť niekoľko ton, ale nie je tomu tak. Prekvapivo sú veľmi ľahkí, to tiež vysvetľuje to, prečo sú pri svojich proporciách schopní sa tak rýchlo pohybovať a vôbec stáť. Oproti tomu majú neuveriteľnú silu a ich telo sa pri zranení zasa zahojí a prípadne amputované končatiny dorastú. Ich jedinou slabinou je zátylok. Po zabití tohto tvora, sa jeho pozostatky rozpadnú.


Hradby

Hradby, obopínajúce ľudskej útočisko, boli postavené pred viac ako sto rokmi, keď ľudia boli na pokraji vyhynutia a nie je objasnené ako vznikli. Sú vysoké asi päťdesiat metrov (Mnohonásobne vyššie ako ktorýkoľvek známy titán.). Na vrchu sú postavené kanóny, ktorými hliadky odstreľujú blížiacich sa titánov . Hradby sú príliš rozsiahle, preto je pri útoku nemožná rýchla obrana. A preto boli postavené štyri mestá na okrajoch hradieb ( Na severe, juhu, východe a západe) kvôli tomu, že sa titani zameriavajú na väčšie skupiny ľudí, a tak je ľahšie počas útoku zamerať obranu na jediné miesto (Takže tie mestá sú niečo ako návnady.) . Obrana hradieb je veľmi dôležitá, pretože pri strate územia prichádzajú obyvatelia nielen o obydlia , ale aj o životne dôležité zdroje.

Celkom existujú tri hradby - Maria , Rose a Sina .

Mária je vonkajšia hradba ľudského kráľovstva a rovnako ako zvyšné hradby, dosahuje výšku päťdesiatich metrov. Píše sa rok 845 a po storočnom mieri bola prelomená kolosálnym titánom a obyvatelia mesta Shiganshina, z ktorého pochádzajú práve hlavné tri postavy, boli zabitý.

Rose je druhá vonkajšiu hradba hneď za Mariou. Pri tejto hradbe sú známe tieto štyri mestá : Karanese, Nedlay, Trost a Chlorba.

Posledná je hradba Sina obopínajúca mesto, kde sídli kráľ a ďalší civilisti . Jej vnútorná strana je chránená Vojenskú políciou slúžiacej kráľovi . Nachádza sa tu hlavné mesto Utopia, kde sídli kráľ , ďalej mesta Stohess , Hermina a Yalkell.














Armáda  

Ochranu proti Titanom poskytuje armáda, ktorá je rozdelená do troch divízií: Prieskumnej légie, Vojenskej polície a Ochranné hliadky.

Prieskumná légia pôvodne preskúmavala územia mimo hradieb. Neskôr légia dostala novú misiu, zistiť pôvod titanov. Sú to práve oni, ktorí sú vysielaní počas prelomenia hradieb na boj proti titanom za pomoci  špeciálnej manévrovacej výstroje (S ňou lietajú podobne ako spiderman.)

Vojenská polícia je najprestížnejšia vďaka svojej práci, ktorá im umožňuje bezpečný život za hradbami, dostatok zdrojov a vyššiu autoritu nad ďalšími vojenskými zložkami. V skutočnosti je veľmi skorumpovaná kvôli malému rozhľadu a nedostatku skúseností. Vďaka zneužívaniu svojich právomocí sa často dostáva do rozporu s Ochrannou hliadkou a Prieskumnou légiou, ktorí riskujú svoj život. Vojenská polícia pôsobí na ľudskom uzemí, udržuje poriadok a slúži zároveň ako kráľovská stráž. Do svojich radov prijíma iba desať najlepších vojakov. Do styku s titánmi sa dostávajú len zriedka.

Ochranná hliadka je najväčšia vojenská divízia, ktorá chráni a udržuje poriadok za múrmi. Vzhľadom k vysokej úmrtnosti v Prieskumné légii a obmedzenému vstupe do Vojenskej polície, sa väčšina vojakov pripája práve k nej. Často sa dostávajú do stretu s titánmi aj obyvateľmi, preto sú zdatní v mnohých ohľadoch, napríklad v boji proti titanom, v delostreľbe, udržaní poriadku a používaní pušiek.



Kto za týmto všetkým stojí?

Hajime Isayama počas jedného rozhovoru prezradil, že sa pri tvorbe titanov nechal inšpirovať knižkou, ktorá obsahuje fotografie ľudských výrazov. Pôvodne vraj na nápad Titána prišiel, keď sa stretol na svojom pracovisku, internetovej kaviarni , s opilcom. Povedal, že ho inšpirovala neschopnosť komunikovať s týmto mužom a uvedomil si , že najstrašnejšou bytosťou je vlastne samotný človek. Ako sám hovorí, s nápadom spracovať mangu prišiel vďaka miestu, kde býval . Žil totiž vo vidieckom meste obklopenom horami. Jedného dňa sa v ňom vzbudila túžba sa za tieto hory, ktoré sú podobné stenám okolo mesta v mange, dostať. Aj hlavná postava v jeho diele, Eren mal želanie vyjsť z  hradieb, rovnako ako on, keď bol malý .



Arigato, za to, že ste došli až sem

A na záver? Príbeh, postavy, hudba, scény, zvraty majú jedno spoločné- sú surové. Autor se nebál zašpiniťsi ruky a kým sa to celé skončí zlikviduje asi polku postáv. Ktoré postavy by autor nemusel zabiť, lebo sa stali mojimi obľúbencami? Určite Erena, proste mám ho od začiatku rada (Keď bol ešte malé desaťročné decko.) Má cieľ a za každú cenu ho chce splniť, no napriek tomu nezabúda na priateľov. A ešte jedna postava -  Levi (Mhmm) . Levi je skrátka frajer a je úplne pochopiteľné, že na seba strhol najviac mojej pozornosti  :D.

Zaujímavé na tomto anime je, že hneď v prvom diely sa na hrdinov navalí ten najčernejší scenár aký môže existovať a oni nemajú inú možnosť ako sa s toho dostať. A tak je to diel, čo diel. Každučkú epizódou sa posúvajú vyššie a vyššie od tej prvotnej tragédie. U iných anime je to naopak, z toho najlepšieho sa ide do toho najhoršieho a potom sa to vyrovná na happy end. U Shingeki no Kyojin je to z najhoršieho na lepšie.
Keďže sú titani nepostrádateľná časť tohto anime vyjadrím sa aj k nim.  Z jednej strany vyzerajú veľmi smiešne, keď behajú a mávajú okolo seba rukami ako šašovia, ale nesmieme zabúdať, že je to stále rasa, ktorá dokázala takmer vyhubiť tú našu. Ďalšou zaujímavosťou je aj prostredie a doba v ktorom sa dej odohráva. Ak si povieš Japonsko si úplne vedľa.  Svet je veľmi podobný nášmu a zrejme by sa dalo odhadnúť, že ide o územie Európy, bližšie si 
dovoľujem odhadnúť Nemecko. Prečo? Kvôli hudobnému doprovodu (Áno s toho som to vydedukovala.) V oboch openingoch sa stretávame s  kombináciou japončiny a nemčiny (Preto Nemecko.) A taktiež sú tam rôzne európske národnosti (Treba si všímať mená a oči.)....Všímavosť a dedukcia je pri tomto anime nesmierne dôležitá.




Titáni nás navštívia aj v kinách

Anime samo o sebe zožalo obrovský úspech po
celom svete.  A kde sa darí, bola by škoda to nevyužiť. Tak sa Japonsko rozhodlo tento svet preniesť okrem papierovej a animovanej podoby aj do hraného filmu. A rovnako ako pri natáčaní filmov podľa knižnej predlohy aj tu prebehli drastické zmeny. Z Erena nebojácneho (aj keď trochu ufňukaného) hrdinu sa stane obyčajný chalan, ktorý ma panický strach z titánov a vznikne akási romantická línia medzi ním a Mikasou. (Akože "nič" proti incestu...Veď ako sa hovorí incest, hra pre celú rodinu. Ale,brat a sestra? Aj keď nevlastný. Toto tam proste pliesť nemali. Keď sa žezla uchopí romantika znamená to len jedno. Dej v háji.) 

Toto by som horko ťažko prežila. Ale, minule som si len tak zo srandy pozrela herecké obsadenie. A ako tak kukám, čítam mena hercov, všetko japonských (Chytám za hlavu a kričím prečo... Akože nič proti ním, ale ako som už vyššie spomínala v SNK bolo viacej národností...)  a pýtam sa samej seba: Tam bol nejaký Hange? A kto do čerta mal meno ako taký jazykolam? 

Ako každá správna fanúšička som hľadala aj svoju ( a aj v rebríčkoch) najobľúbenejšiu mužskú postavu. A on nikde. Vyškrtli z deja moju obľúbenú postavu... Prežijem celé herecké obsadenie. Prežijem, že vymenili mená postavám za nejaké úplne retardované. Prežijem, že zmenili celé prostredie (Bude to vyzerať ako v klasickom Japonsku) Ale, to že vyškrtli moju obľúbenú a zároveň pre dej kľúčovú postavu neprežujem. Po mojom emocionálnom výbuchu som začala googliť ako divá, s cieľom zistiť prečo tam nie je. A čo nezistím, sám autor navrhol zmenu Erenovho charakteru, a aj to, že vyškrtli Leviho. Nechápem ako mu táto hriešna myšlienka mohla skrsnúť v hlave, ale som na neho oprávnene nahnevaná. Pochopila by som keby bol nejaká vedľajšia postava, ale oni dali preč kľúčovú postavu. 

A čo toto všetko znamená pre mňa? Ja si to pozriem... (Teraz bez srandy.), ale budem to v duchu autorovi do konca života vyčítať. Páčilo sa mi, že v anime nebola žiadna  romantika (Nič proti nej, priznávam, že raz za čas si pozriem nejaký film/anime len kvôli nej. Ale, sem sa proste nehodí.) a Hola Hey čo filmári nespravia? Dajú ju tam. Ach, bože daj silu môjmu žalúdku pri presladených scénach Erena s Mikasou. Tí dvaja sa tam budú cukrovať zatiaľ čo tam budú umierať tisícky ľudí. Nič neprekoná tú správnu romantickú atmosféru.

 Ostávajú už len titani a ich spracovanie a ja si hryziem do jazyka, lebo tie efekty fakt nie sú bohvie čo. Nechápem ako to môže každý chváliť. Buď mám ja veľmi vysokú latku ohľadom vizuálneho spracovania, alebo ostatní príliš malú...veď posúďte sami. 






A aby som nebola tá zlá, čo všetko "dobré" bez príčiny zbuzeruje, tak si môžete prečítať aj názor tretej strany a budete vedieť, že sa nemýlim.

Fenomén vie svoje

Tu sa hlási ešte tesne pred koncom BG xD. Tak to trošku prekusnite, ale keďže totok byť jedno z mojich TOP anime, musela som k nemu niečo proste napísať. K samotnému anime: toto anime je jedným slovom top, pokiaľ vám nevadí trošku tých vrážd a ste slabšej povahy, pripravte si kapesníčky. Tí, ktorí moc nemusia vraždy, krv a tak podobne .... serte nato, nejako to prekusnite, lebo toto anime je tak úžasné, že si ho proste kuknúť musíte! Neoľutujete toho .... a viete ako sa hovorí: seriál sa nehodnotí podľa prvého dielu, ale podľa prvej série .... a keďže totok má ZATIAĽ len prvú sériu .... dajte tomu minimálne 5 dielov. No a ten, kto si rýchlo obľúbi väčšie množstvo postáv .... dvojitá nálož kapesníkov a emócii. Ak mám byť úprimná, keď som to pozerala po prvýkrát, moc mien som si nepamätala a nebolo to pre mňa také epické, preto si hneď od začiatku dávajte pozor na mená. No, keď som to zkukla znovu (áno, bolo to také epické, že som si to kukla ešte raz) ... mala som dosť. Pri jednom diely ... no nie som zasa až taká veľká citlivka ... ale tam som revala tak, že by ste s tým množstvom vody, čo zo mňa išlo prúdmi, vytvorili nový oceán. Vážne sad scény tam nájdete tiež.

Postavy sú úžasné a každá je niečím výnimočná. Samozrejme tam nájdete aj také, ktoré vám proste nesadnú. Ako pri každom anime. Ale nájdete si tam aj obľúbencov. Moji sú... no Eren je dobrý ( má vážne pekné oči, že Evallien ?) , síce miestami trošku divný ale dobrý xD.... no a samozrejme Levi (áno, taktiež si myslím, že je to proste borec, ktorý má aj môj obdiv a ... proste je úžasný aj keď sa na prvý pohľad taký zdať nebude ... dajte mu čas).

 A film .... no čo dodať .... úprimne ... mňa sklamal ... Efekty, no ok to prežijem ..... že urobili z Erena malého chlapčeka, ktorý sa bojí titánov .... no ok aj to nejako prehltnem .... že dali " nejaké tie city " medzi Mikasu a Erena ... áno, moc romantické to bude, keď okolo nich budú umierať ľudia a oni sa tam budú bozkávať....no ok, s prižmúrenými oboma očami, zadržaným dychom a otočenia hlavy od obrazovky, keď dôjde k "lámaniu chleba" ... ale že tam nedali podľa prieskumu NAJOBĽÚBENEJŠIU POSTAVU .... to je nad moje chápanie...som sa na Leviho tešila od kedy som zistila, že má byť film ... a oni takto .... pokazili sen miliónom fanúšičkám (včetne mňa a Evallien) .... totok (sry ale vážne) neprehltnem. Film si samozrejme ako fanda SNK kuknem. Samozrejme každý má nato iný názor, tak si hybajte kuknúť anime a potom film a posúďte sami, no verím, že anime SNK si zamilujete. Ok, môj dlhý koment je u konca xD. Dík za prečítanie :)


A už naozaj úplne nakoniec, ak niekto toto celé dočítal (má môj obdiv)  a môže zistiť naše celkové hodnotenie. Bez debaty sme sa s  BG  dohodli a nemohli sme tomuto anime dať nič iné ako:



Sayōnara, lúči sa s vami Vaša Evalien spolu s  BG

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára